Stress och din hjärnan. Del 4-Meditation gör om hjärnan.

2

Stress gör om hjärnan, meditation och mindfulness läker och får hjärnan att växa igen.

Meditation utvecklar  hjärncentrat som ge oss en optimistisk livssyn, stärker immunförsvaret och håller oss friska.

Så de delar av hjärnan som utsatts för stress börjar reparera sig själva.

  • Hypotalamus växer och producerar hormoner som bidrar till att stärka vårt immun försvar.
  • Amygadala där dämpas hjärnaktiviteten och vi blir lugnare och mera balanserade i en stressande miljö.
  • I främre delen av pannloben ökar aktiviteten i den vänstra halvan ,vilket bidrar till att man blir gladare och mera positivt inställd.

Så meditation tillsammans med mindfulness är ett bra verktyg för att förebygga och återhämta sig från utmattningssyndrom.


Syftet med Mindfulness är att självreglera din uppmärksamhet, komma tillbaka och hålla den i nuet.

  •  Handla medvetet- inte på autopilot.
  • Observera-dig själv och det som händer runt omkring dig.
  • Beskriva- tankar, känslor och förnimmelser
  • Vara icke dömande -låta tankar, känslor vara som de är.
  • Svara eller släppa.

Mindfulness är att vara uppmärksam Med avsikt, I ögonblicket, Utan att värdera

(Jon Kabat-Zinn)

Medicinska effekter där Mindfulness träning och meditation förbättrar  hälsan.

  • sömnbesvär 
  • stress minskar beteendeförändring 
  • hjärtat 
  • ätstörningar 
  • återfall i missbruk 
  • ångest 
  • depression
  • kronisk sjukdom 
  • lägre bodtryck 
  • smärtreduktion 
  • migrän 
  • förbättrad hjärnfunktion immunsystemet förbättras 
  • kortisol (stresshormonet) minskar

För mig har meditation och Mindfulness varit att hitta hem till mig själv och bli hel. 

  • Att acceptera mig själv , min kropp, mina tankar och min själ. 
  • Att hitta tillbaka till min passion och livsgnista.
  • Att vara den jag är.
  • Att vara stark med min självkänsla.
  • Att vara medveten.

Jag personligen har bara hittat fördelar med Mindfulness ,men det har tagit tid. Plötsligt upptäcker jag  att jag kommit vidare, släppt rädslor och klarat av utmaningar. Utan att jag ens märkt att jag försökt, för att vara i nuet ger min fokus på det som är ,inte det som jag var. När jag blir stressad har jag flera verktyg att ta till, för i slutänden handlar det om mig själv ingen annan.

Delar med mig av en dikt som hjälp mig på vägen.

Sluta försöka läka dig själv, fixa dig själv, ens väcka dig själv. Släpp taget om att släppa taget. Sluta försöka snabbspola filmen av ditt liv och jaga framtid som aldrig tycks komma . Istället, buga dig djupt för dig själv som den du egentligen är. Din smärta, din sorg, dina tvivel, din djupaste längtan, dina oroliga tankar, är inte misstag och de är inte till för att bli helas. De ber om att accepteras .Här och nu, lättvindigt, i famn av nuvarande medvetenhet.

Jeff foster


Vill du läsa mera om forskningsrapporter titta in på www.goamra.org

Kram

Min hemsida

Min Facebook

Läs gärna ett tidigare inlägg om hur meditation och Mindfulness kan läka hjärnan, där finns en länk till ett tv klipp som tar upp ämnet.

Se film

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

2 kommentarer

  1. Pingback: Fortsätter upp och ner – livetuppochnerblog

Lämna en tanke