Barn och Mindfulness- 7 övningar du kan göra med dina barn.

0

Idag är många barn lika stressade som oss vuxna , därför behöver vi redan i ung ålder lära dom Mindfulness för att förebygga och för att ge dom en bra start i livet,oavsätt om de redan är stressade eller inte.

Umgås med dina barn och bli medveten tillsammans. Detta är verkligen kvalitetstid där dina barn blir sedda och bekräftade av dig.


Här är några övningar du kan göra med dina barn.

  1. Sitt som en groda. Be barnen  låssas att dom är en groda och att de sitter på ett näckrosblad i vattnet, för att inte ramla av måste de sitta still. Säg”Titta runt om dig groda, hur känns det i din kropp, sitt bara still och känn hur magen andas ut och in. Sitt bara still och lagra din energi “Hjälper dem hitta andningen.
  2. Lyssna till klockan. Be barnen lyssna på en meditations klockan eller liknande, be de räcka upp handen i tysthet när viberationerna tagit slut. Be dem vara tysta och nu bara lyssna till alla ljud runt om kring dem. Be dem sedan berätta om de ljud de upptäckt. Hjälper dem uppmärksamma nuet.
  3. Andnings kompisar. Dela ut tex mjukis djur , be barnen lägga sig ner på rygg och plasera djuret på magen och låt barnen under tystnad andas och samtidigt titta på hur djuret rör sig upp och ner. Be de också känna efter vad de känner. Be dem förvandla sina tankar till såpbubblor som sakta flyger iväg. Hjälper barnet hitta djupandning och att vara i nuet.
  4. Kropps medvetenhet. Låt barnen ligga på rygg och be dom spänna alla muskler i ansiktet ,sedan bit för bit alla delar av kroppen och till sist hela kroppen på en gång, för att sedan slappna av och vila en stund , gärna med lugn  musik. Hjälper barnen att bli medvetna om sin kropp.
  5. Lukta och berätta. Be barnen blunda och ge dom något som doftar, apelsinskal , blomma, krydda mm .Be dem berätta vad det doftar och hur doften får de känna , tänka och vad de upplever inom sig. Hjälper barnen stanna upp och bara här och nu.
  6. Hitta ditt sinne. Be barnen blunda och plasera ett objekt i deras händer, tex, enboll , en fjäder, något kallt , något mjukt osv . Be känna ,lukta på objektet och sedan beskriva det. Hjälper barnen att hitta och  utveckla dina sinnen.
  7. Hjärt motion.  Be barnen hoppa upp och ner i en minut, be dem sedan sätta sig ner och lägga handen på sitt hjärta. Be de blunda, känna hjärtslagen , andningen och vad som händer i deras kropp. Hjälper barnen bli medvetna om hur deras kropp fungerar.


Prata ofta med barnen om deras känslor,hur de känner och mår. 

Var känns känslorna i kroppen?

Hur känns känslorna bra eller inte bra ?

Vilka känslor gillar du bäst ?

Tala om att de alltid kan vända sina tankar om de är upprörda , genom att stoppa in dom i såpbubblor och sedan låta dem flyga i väg. Detta är ett verktyget som lär dem hantera sina känslor.

Andningsövningarna, Kropps medvetenhet och hjärt övningen kan vara bra att göra innan säng dags ,om barnen har svårt att komma till ro. Detta hjälper dem att lugna ner sig, hitta ro och komma i rätt stämning innan de ska somna. Avsluta alltid med en av övningarna liggande i sängen.


Tänk om alla barn fick utöva Mindfulness. Vilken bra start de skulle få i livet. Att vara medvetna om sin kropp, andning och sina känslor

Det skulle skapa hela människor.

Lycka till

Kram Hedvik

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke